Facebook hirdetés
A Facebookot szinte felesleges bemutatni. Több, mint 6,5 Millió honi felhasználójával egyértelműen ez Magyarország legnépszerűbb közösségi platformja. Az a cég amelyik itt nincs jelen, nagy valószínűséggel versenyhátrányt kénytelen elszenvedni. Ebből a cikkből megtudhatod, mi mindenre érdemes odafigyelned egy fizetett Facebook hirdetés esetében, 2023-ban.
Ahhoz, hogy egyáltalán promótálhass bármit, nulladik lépésként szükséged van egy piacképes, értékesíthető termékre vagy szolgáltatásra. Mondjon vagy írjon bárki bármit, enélkül semmiféle hirdetésnek nincs értelme.
Egy jól irányzott FB kampánnyal a legszűkebb célcsoport is hozzáférhetővé válik.
Impulzus vásárlások a Facebookon
Az FB egy olyan platform ahová a jónép nem dolgozni jár, hanem szórakozni, időt tölteni vagy fecsérelni. Ennek folyománya, hogy viszonylag gyakori itt az úgynevezett impulzus vásárlás. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felhasználó meglát egy hirdetést, megtetszik neki a termék és megvásárolja. Pedig eredetileg nem is akart venni semmit, csak gyorsan meg akarta nézni az üzeneteit és átfutotta az idővonalát. Mindeközben pedig megvett valamit amire igazából nem is volt semmi szüksége.
Pongyola a megfogalmazás? Ha elég szemfüles marketinges vagy, akkor a közösségi médián keresztül történő értékesítéseid nagy része így, vagy ehhez hasonlóan alakul majd. A Facebookon, üzleti szempontból nézve általában azok a termékek teljesítenek jól, amelyek képesek valamiféle emocionális reakciót kiváltani egy adott célcsoportból. Tehát minőségi értékesítési szöveg és megkapó vizuális élmény segítségével meg kell próbálnod érzelmi „kapcsolatot” generálni a potenciális vevő és a terméked között. Szerencsés esetben ez a feladat.
De mi számít impulzus terméknek, amely azonnali érzelmeket képes kiváltani? Mely portékák tartoznak ebbe a kategóriába? A teljesség igénye nélkül: ékszerek, órák, ruházat, táskák, övek és más bőrdíszműves termékek, napszemüvegek, illóolajok, kozmetikumok, fehérnemű, műszempilla, tea, kávé, stb. Ezeket a termékeket elvileg könnyű értékesíteni a Facebookon, de a valóságban ez egyáltalán nem biztos, hogy így van. A konkurencia ugyanis hatalmas. Rengetegen próbálkoznak impulzus termékek árusításával. Az esetek többségében az átgondolatlan koncepció miatt sok projektnek gyors bukás a vége.
Tervezett vásárlások
Mi a helyzet a nehezebben értékesíthető termékekkel? Azokkal, amelyek megvásárlásáról a felhasználók nem néhány másodperc alatt és pláne nem érzelmi alapon döntenek. Lehet-e például lexikont vagy professzionális szerszámkészletet forgalmazni a Facebookon? Lehet, de önmagában egy webshop ehhez nem lesz elegendő. A sikerhez minőségi terméktámogatásra, a témával kapcsolatos blogra, ill. kizárólag a tárgykörrel foglalkozó Facebook csoportra lesz szükséged.
Mely termékek tartoznak a nehezebben értékesíthető produktumok csoportjába? Megint csak a teljesség igénye nélkül: bútorok és más nagyobb értékű lakásfelszerelés, műszaki cikkek, drágább mobiltelefonok, kerti gépek, stb. Ezeket a javakat az emberek általában tervezetten vásárolják meg, akár napokig vagy hetekig tartó kutakodást követően. Kiváló hír, hogy nagyobb értékű és bonyolultabb felépítésű árucikkekről sokkal könnyebb figyelemfelkeltő termékleírást vagy blogbejegyzést írni, mint egy szemceruzáról. Egy ilyen témával kapcsolatos Facebook csoportban is könnyebb minőségi tartalmat generálni, mint egy sminktipp csoportban. Professzionális terméktámogatás alkalmazásával nagymértékben kompenzálható az a hátrány, hogy az emberek viszonylag ritkán vásárolnak például rotációs kapát érzelmi alapon.
Gyors összegzés
Ha impulzus termékekkel foglalkozol, akkor elsősorban jó minőségű és figyelemfelkeltő fotókra, másodsorban pedig érzelmekre ható hirdetési szövegre lesz szükséged a sikeres értékesítéshez. Ez esetben a látvány fontosabb, mint a tartalom.
Amennyiben komolyabb vásárlási döntést, megfontolást igénylő portékát forgalmazol, akkor mindenképp írj blogot. Ebben részletesen kifejtheted a terméked pozitívumait és bemutathatod annak alkalmazási területeit vagy működését. Indíthatsz privát csoportot is, ahol a portékád részletes bemutatása mellett nagy értékű kedvezményeket is adhatsz a csoporttagoknak, ráadásul megválaszolhatod a felmerülő kérdéseket is. Minél tekintélyesebb a várható profitod, annál inkább megéri blogolnod és Facebook csoportot menedzselned. Minőségi képekre és videókra is szükséged lesz, de a tartalom ebben a műfajban fontosabb, mint a látvány.
Követőszerző hirdetés
A Facebookon nem csak a céged termékeit és szolgáltatásait tudod hirdetni, számos más lehetőség is rendelkezésedre áll. Népszerűsítheted weboldalad, kiemelheted egy posztod, vagy akár új követőket is szerezhetsz. Ez főleg új oldalak esetében fontos.
Nagy mennyiségű követő szerzése kiváló ötletnek tűnik, de a megvalósítás előzetes koncepciót igényel. Egy több ezres vagy tízezres Facebook oldal kialakításának csak akkor van érteleme, ha a van terved arra, hogyan konvertáld ügyfelekké a rajongókat. Erre az egyik legjobb módszer az, ha rendszeresen minőségi tartalmakkal és különleges ajánlatokkal leped meg a követőid. Ha nincs ilyen koncepciód, ha nincs mit írnod a követőidnek, akkor felesleges fizetett hirdetések segítségével nagy oldalt építened.
Megint ugyanoda lyukadtunk ki, ahonnan az egész cikk indult. Ha van professzionális, élvonalbeli terméked vagy szolgáltatásod, akkor ésszerű döntés nagy Facebook oldalt építeni köré. Ebben az esetben könnyebben tudsz majd minőségi értékesítési szövegeket írni. Másrész a posztjaid, illetve a hirdetéseid konverziós mutatói is várhatóan magasabbak lesznek.
Facebook hirdetés – Kreatív anyag
A közösségi médiában általában mindössze néhány másodperced van arra, hogy az üzeneted kiemelkedjen az információk tömegéből. Ha ez nem sikerül, a felhasználó egyszerűen továbbgörgeti az idővonalát anélkül, szemügyre vette volna a promóciód. Éppen ezért egy Facebook hirdetés látványvilága kiemelten fontos. Egy jól megkonstruált kreatív anyag első lépésben megállítja a hírfolyamot. Hogyan tudod ezt elérni? Használj figyelemfelkeltő, a környezettől eltérő, minőségi fotókat. Olyanokat, amelyek nem ízléstelenek, mégis megragadják a célcsoportod érdeklődését. Amennyiben nem ellenkezik a cégfilozófiáddal, a nagyobb hatékonyság érdekében alkalmazz élénk színeket.
Semmiképp ne használj stock fotókat. Ha el akarod égetni a pénzed, annak vannak egyszerűbb formái is. Biztosan láttál már olyan semmitmondó képeket, ahol öltönyös alakok bögrével a kezükben közösen és boldogan néznek egy menő kijelzőt, amin felfelé mutató grafikonok vannak. Egy üzleti blogbejegyzésben elfér egy ilyen kép, de egy fizetett Facebook hirdetés esetében ez pénzkidobás. Ilyen és ehhez hasonló fotók alkalmazása esetén semmilyen konverzióra ne számíts. Ennek oka az, hogy egy stock fotó a legritkább esetben állítja meg a hírfolyamot.
Értékesítési szöveg a Facebookon
Egy fizetett Facebook hirdetés esetében a fotó fölé vagy a fóróra írt szöveg rendeltetése, hogy cselekvésre bírja a felhasználót. A kívánt cselekedet általában a vásárlás, de lehet más is, mint például email feliratkozás, vagy valamilyen közösségi aktivitás. A konverzió generálása általában két jól kipróbált eszköz együttes alkalmazásával történik:
- Az első a marketing horog. Erre fog úgymond ráharapni a vásárlód. Ez mindig a hirdetés elején található. Lehet kijelentő mondat is, de a horog általában akkor a leghatékonyabb, ha eldöntendő kérdés formájában teszed fel. Példák: Szeretnél gyorsabb netet? Tudtad, hogy a hibiszkusz jót tesz a bőrödnek?
- A másik eszközöd az úgynevezett „Call to Action”, vagyis a cselekvésre hívás. Ha életerős horgot használtál ami felkeltette az érdeklődést, utána a kívánt cselekvést is fel kell tüntetned a hirdetési szöveg további részében. Mindezt próbáld egyszerű, könnyen értelmezhető mondatok alkalmazásával tenni. Példák: Az új XY telefon segítségével mindez gyerekjáték. Az XY arcápoló család természetes hibiszkusz kivonatot tartalmaz, ami ápolja és óvja a bőröd.
A hirdetési szöveg legyen rövid, tömör és lényegre törő. Próbálj 40-80 karakterbe beleférni. Igen, igazad van. Ez valóban tragikus, de nincs mit tenni, erre van igény. Ennél hosszabb szöveget csak a követőidnek írj az oldaladon vagy a csoportodban. Különösen figyelj oda az első néhány szóra. Kiváló és bevált megoldás, ha rögtön a marketing horoggal kezded a promóció szövegét.
Még a legjobban megkonstruált hirdetés is elfárad idővel. Ez azt jelenti, hogy bármilyen jól sikerült egy promóció, egy idő után már nem hozza ugyanazokat az eredményeket, mint korábban. Ebben az esetben természetesen közbe kell lépned, reagálnod kell a helyzetre. A csökkenő bevétel csökkenő profitot jelent ami semmilyen körülmények között sem kívánatos. Néha elegendő a fotót vagy az értékesítési szöveget lecserélni. Az is megoldás lehet, ha változtatsz a hirdetési fotón szereplő feliraton. Nagymértékű konverziócsökkenés esetekben viszont ajánlott teljesen új kreatív anyagot és hirdetési szöveget készíteni.
Hirdetési beállítások
Egy Facebook hirdetés segítségével lehetőséged nyílik arra, hogy kizárólag a célközönségednek propagáld a portékád. Ehhez pontos célzásra lesz szükséged. A platform hirdetéskezelő felülete ehhez minden eszközt biztosít számodra.
A minél nagyobb konverzió érdekében mindenképp állítsd be a következőket:
- Kor: Itt érdemes intervallumot megadni (pl: 30 és 40 év közöttiek)
- Nem: férfiak, nők, vagy mindkettő
- Lakhely: Pl. Budapest vagy egy megye, vagy egy város és annak környéke
- Érdeklődési kör: ha fűnyírót árulsz, akkor hirdess azoknak, akik az elmúlt időszakban érdeklődtek a fűnyírók iránt
Ezeken kívül számos más beállítási és szűrési lehetőség van még a hirdetéskezelőben. Ha látsz benne fantáziát, akkor hirdethetsz a konkurenciád követőtáborának, vagy akár a rajongóid ismerőseinek is. A Facebook algoritmusát jó pénzért még arra is „megkérheted”, hogy keressen a követőidhez hasonló embereket. Csak a fantázia szab határt a különböző promótálási variációknak. Amikor elkezdesz hirdetni egy terméket, még nem tudhatod pontosan, hogy kik lesznek a vásárlóid. Az előzetes célcsoportmeghatározás csak egy tipp, amit a későbbiekben célszerű finomítanod. Ha megteheted, akkor kezdetben hirdess tágabb célcsoportnak, egy nagyobb költségvetésből. Ezután a kampány végén alaposan elemezd az eredményeket. Ezen információk birtokában már sokkal pontosabban meg tudod határozni a célcsoportod, mint a kampány megkezdése előtt. Így a későbbiekben már precízebben tudsz majd célozni a hatékonyabb konverzióért.
A hirdetéskezelőben folyamatosan nyomon tudod követni a kampányaid eredményeit. Megnézheted, hogy hányan láttak egy adott hirdetést és a hozzá tartozó konverziós eseményeket is analizálhatod. Lehetőséged van több kampány eredményének összehasonlítására is. A promóciókkal kapcsolatban az ajánlott eljárás teljesen kézenfekvő. Ami működik és profitot termel, azt tartsd meg. Ami több pénzt visz mint amennyit hoz, azt pedig a továbbiakban ne alkalmazd.
Tervszerűség és hatékonyság
Semmiképp ne alkalmazz ad-hoc megoldásokat. Ez az egész vállalkozásodra igaz. Amiért pedig pénzt adsz ki, arra különösen. Jó előre alaposan tervezd meg a pormócióid és határozd meg a hozzájuk tartozó költségkeretet. A hirdetés elkészítése napján semmiképp ne hirdess. Aludj egyet a terveidre, érdemes. Másnap ellenőrizd újra a koncepciód és ha úgy látod, hogy változtatásokra van szükség, akkor azokat tedd meg. A hirdetéseket előre időzítve közöld és a kampány közben csak a legindokoltabb esetben változtass rajtuk. Ha nem vagy biztos a dolgodban, akkor a hatékonyság érdekében tesztelj. Adj fel kisebb összegekért többféle hirdetést és elemezd az eredményeket. Értelemszerűen amellett a verzió mellett lesz értelme kitartanod amelyik a legtöbb profitot hozza a céged számára.