Költségcsökkentési módok

Az alapvetés egyértelmű: igyekezz nagyobb tortát sütni. Próbálj a rendszeredbe építeni még egy értékesítési csatornát. Legalább a középtávra vetített jövőképedben legyen benne egy vészterv megalkotása arról, hogyan tudod majd növelni a bevételeket, ha beütne egy nehezebb időszak. Egy biztos: sem te, sem a céged nem a spórolásból fogtok meggazdagodni. A költségek csökkentése mindig valaminek a megvonásával, gyakran emberek elbocsátásával jár. Ez legyen a legutolsó kés a zsebedben és csak akkor vedd elő, ha nincs más lehetőség. Egy kivétel azért akad. A felesleges költségek csökkentésének mindig van értelme.

KöltségekA felesleges költségek lefaragása fontos lépés a profitos működés felé.

A profitos értékesítési csatornák felkutatása és hatékony alkalmazása minden vállalkozás elsőrendű feladata. Azonban kritikus helyzetekben, a kiadások mérséklése is ugyanilyen fontos teendővé lép elő. Költségeket csökkenteni nem feltétlenül gazdasági válság idején kell, hanem akkor, amikor egy cég pénzügyi problémákkal küzd és a bevételek csökkenése elkerülhetetlen. Egy válság nem feltétlenül renget meg minden szektort. Például a webáruházak a Covid járvány idején jelentősen növelték a bevételeiket mind Magyarországon, mind pedig a nagyvilágban. Ugyanennek a fordítottja is igaz. Egyáltalán nem biztos, hogy konjunktúra idején miden cég prosperálni fog. Attól, hogy a piacokon pénzbőség van, egy adott vállalat akár tönkre is mehet. A költségek csökkentésének szükségességét elsősorban a konkrét cég pénzügyi eredményei alapján célszerű meghatározni. A kulcsszó az alkalmazkodás. Minél gyorsabban és hatékonyabban. Lássuk milyen módszerekkel tudsz operálni 2023-ban:

Felesleges kiadások csökkentése

Nehéz definiálni mik is azok a felesleges költségek. A haszontalan kiadás egészen mást jelent egy jól menő cégvezető és egy utolsó tartalékait épp felélő vállalkozó esetében. Ha „fut a szekér”, sok minden belefér. Céges vacsorák és utazások, „bulikázás” a vállalkozás kontójára, stb. Vészhelyzetben viszont nem. Ha jó vezető vagy, akkor először a vészterhes időkben luxusnak számító költekezéseket vágod meg és nem az alkalmazottak fizetését.

Üzemanyagköltség csökkentése

Évtizedes tapasztalat, hogy az üzemanyagköltségek egyre nagyobb terhet raknak a cégek és a vállalkozók vállára. Kézenfekvő takarékoskodási módszer egy a jelenleginél alacsonyabb fogyasztású és lehetőség szerint olcsóbb autó beszerzése. Nagyobb flotta esetében pedig felmerülhet a járművek egy részének értékesítése vagy bérbe adása.

Iroda bérleti díj csökkentése

Ha egy vállalkozás a kiadásai csökkentésére kényszerül, akkor óhatatlanul szóba kerül egy kisebb, olcsóbb irodába való költözés lehetősége. A munkakörülmények rugalmasabbá válása miatt egyre több cég alkalmaz olyan munkatársakat, akik teljes vagy részleges home office-ban dolgoznak. Az otthoni munka sok szempontból kevésbé ideális (nehezebb a csapatépítés, csökkenhet a motiváció), de sokkal emberibb, mint a kollégák elbocsátása. Kevesebb embernek viszont kevesebb asztal, szék és hely kell. Így olcsóbb irodába lehet költözni.

Egy mikrovállalkozás szélsőséges esetben, ideiglenesen egy lakás egyik szobájába is beköltözhet. Ez természetesen nem egy optimális megoldás, de még mindig jobb, mint a csőd. Egy íróasztallal, egy korlátlan telefonvonallal, kitartással és néhány jól megválasztott értékesítési csatorna segítségével innen is újjá lehet épülni.

Többletmunka

Ha elkerülhetetlen a létszámleépítés, akkor a vezetők és a dolgozók többletmunkával tudják pótolni a távozó kolléga teljesítményét. Ehhez gyakran átszervezés, a munkatársak részéről pedig új képességek elsajátítása szükséges.

Feladatok Delegálása

Bizonyos feladatok delegálása tovább csökkenti a munkaerőigényt. Gyakori példa erre egy cég teljes marketingtevékenységének kiszervezése. Egy külsős ugyanolyan professzionális színvonalon képes megszervezni egy cég közösségi média jelenlétét, elkészíteni és menedzselni hirdetéseit, mint egy alkalmazott. Ennek költsége viszont általában alacsonyabb, mint egy képzett alkalmazott bérköltsége.

„Freelance” oldalak igénybevétele

A „Freelance” weboldalakon a vállalkozók szabadúszókat bízhatnak meg bizonyos munkák elvégzésére. Ezek a feladatok széles spektrumon mozognak. Mint például: grafikai munkák, fordítás, programozás, marketinggel kapcsolatos feladatok, stb. A „Freelance” oldalakon az online munkások a piaci árnál olcsóbban teljesítik ezeket a megbízásokat. A legnagyobb és legjobb nevű Freelance weboldal egyéretlműen a Fiverr. Meglepően sok magyar szabadúszó dolgozik itt, a hazai KKV szektornak érdemes lehet nagyobb figyelmet fordítania erre a lehetőségre.

Biztosítási költségek csökkentése

Pénzügyi vészhelyzet esetén sok cég nyúl ehhez a módszerhez, hiszen azonnali és rendszeres kapacitásokat szabadít fel. Ha nem kell kifizetni a havi vagy az éves biztosítási díjakat, akkor a felszabadult összeget a vezető valami másra költheti. Ráadásul a cég a jövőben is rendszeresen tud majd számolni ezzel a lehetőséggel. A módszernek természetesen nagyon sötét árnyoldalai is vannak. Egy vagyonbiztosítás vagy egy felelősségbiztosítás felmondása jelentősen csökkenti egy vállalkozás anyagi biztonságát.

Tartalék képzése és a kritikus pénzügyi szituációk megelőzése

A legjobb üzleti krízishelyzet az, amelyik csak elméletben létezik és soha nem következik be. A kritikus pénzügyi szituációkat, csődközeli helyzeteket célszerűbb inkább megelőzni.

Ennek legfontosabb eleme a tartalék képzése. Amikor a vállalkozás jól prosperál és termeli a profitot, akkor ésszerű egy nagyobb összeget félretenni, amit a cég kizárólag pénzügyi vészhelyzet esetén használhat fel. Fontos, hogy az üzleti tartalékot állampapírban, vagy OBA garanciás bankbetétben, esetleg valamilyen más biztonságos formában tárold és ne részvényben, kötvényben, kriptopénzben, vagy egyéb kevésbé biztonságos módokon.

Elengedhetetlen, hogy legyen egy cselekvési terved arra a szituációra, ha a vállalkozásod pénzügyileg nehéz helyzetbe kerül. Előre tudnod kell, hogy szükség esetén mit kezdesz majd a képzett tartalékkal. Mekkora összeget szánsz egy új értékesítési csatorna beindítására, illetve milyen költségeket, milyen mértékben tudsz majd csökkenteni. Egy új bevételi forrás rendszerbe állítása mindig többletmunkával jár, amit szintén be kell kalkulálnod a terveidbe.

Példák:

  • A gazdasági nehézségek miatt néhány fontosabb ügyfeled nem hosszabbít szerződést a cégeddel, ezért a Facebook oldalad mellett beindítasz egy Instagram csatornát is. Mindez hozzávetőlegesen 1 Millió Forint többletköltséggel jár majd, amit a céges pénzügyi tartalék terhére valósítasz meg. Az új értékesítési csatorna üzemeltetése napi 30-60 perc többletmunkával jár majd, amit saját magad fogsz elvégezni. Költségcsökkentés gyanánt kevesebbet használod majd a céges autót és ahová lehet kerékpárral mégy. Az így megtakarított üzemanyagköltséget további Instagram promóciókra költöd, ami újabb többletbevételeket generál.
  • A pénzügyi válság miatt kevesebb lakossági megrendelést kapsz, ezért intenzív szórólap kampányt indítasz annak érdekében, hogy folyamatosan legyen munkád és bevételed. Ennek fedezete a korábban félretett 250.000 Forint. Vásárolsz papírt és egy olcsó nyomtatót, így megspórolod a nyomdaköltségeket. A szórólap grafikáját magad tervezed egy ingyenes online szerkesztőprogram segítségével. Az elkészült szóróanyagokat pedig magad hordod ki a hétvégeken, így megtakarítod a terjesztési költségeket is.

Összegzés

A luxuskiadásaid próbáld megvágni, az így vagy más módon megtakarított összegekből képezz tartalékot. Emellett készíts egy tervet a céged számára a pénzügyileg nehezebb időkre, amit szükség esetén meg is valósítasz. Ezekkel a lépésekkel megelőzheted a csődöt vagy a csődközeli helyzetet. A legjobb forgatókönyv nyilvánvalóan az, ha a céges vésztartalékhoz soha nem kell hozzányúlnod. Ez esetben a vállalkozásod folyamatosan és minden körülmények között jól prosperál.