Vezetői képességek

Ez a honlap egyetlen elméleti témájú bejegyzése. Célja, hogy képes légy feltérképezni a vezetői és pénzszerző kvalitásaid. Irányítóként, vállalkozóként ugyanis szükséged lesz néhány képességre, hogy helyes döntéseket tudj hozni és profitot tudj termelni. Ebből a posztból megtudhatod melyek ezek a vezetői képességek 2023-ban. Akkor is fogsz benne újdonságot találni, ha profi vagy. Ha ma egy cikket olvasol el, ez legyen az.

Vezetői képességekVezetőként szükséged van néhány kvalitásra, hogy profitos döntéseket tudj hozni.

Természetesen nem lesz szükséged mindegyik képességre. Szektoronként eltér, hogy melyek a sikert hozó kvalitások. Viszont minél több „skill” van a birtokodban, annál nagyobb az esélye, hogy sikeres vezetővé, vállalkozóvá válj. Lássuk melyek ezek a képességek:

Piacképes termék kiválasztásának a képessége

Egy vállalkozás célja mindig a profit. Ezt csak úgy tudod elérni, ha arra amit kínálsz, valós igény mutatkozik. Mindegy, hogy saját márkás terméket dobsz piacra, vagy más gyártók termékeit értékesíted. Mindegy, hogy saját szolgáltatást kínálsz vagy más cég szolgáltatását ajánlod tovább. A lényeg ugyanaz marad: Amit a piacodon kínálsz, azt el is kell tudnod adni. Már a piacra lépés előtt képesnek kell lenned felismerni, hogy egy adott termék vagy szolgáltatás értékesítése révén lehetséges-e a profitábilis gazdálkodás.

A prosperáló konkurencia hatékony elemzésének képessége

Az egyik legfontosabb kérdés a vállalkozásod sikere szempontjából, hogy milyen értékesítési csatornákat használ az eredményesen működő konkurencia. Ezt mindenképp tanácsos kiderítened, mert neked nem lesz más dolgod, mint ugyanezeket a csatornákat használni. Ha a jól menő versenytársaid a YouTube-on hirdetnek, akkor neked is ott kell. Amennyiben nagy mennyiségű szórólap segítségével szereznek ügyfeleket, akkor neked is ajánlott azt tenned. Egy szó mint száz, aminek a segítségével a jól szituált versenytársad degeszre keresi magát, az nagy valószínűséggel neked is többletbevételt hozhat.

A piacvezető konkurens cég online tevékenységét érdemes alaposabban is elemezned. Ha magasabb profitot akarsz, akkor járj utána alaposan a következő kérdéseknek:

  • Van-e honlapja és pontosan mire használja?
  • Mekkora a weboldalának a forgalma?
  • Vannak-e a honlapjára mutató erős linkek és ha igen, akkor honnan szerzi őket? Ingyenes eszközökkel? Vagy PR cikkeket jelentet meg?
  • Van-e Facebook oldala és mire használja?
  • Mennyi követője van?
  • Aktívak-e a követői és ha igen, akkor milyen típusú posztokkal ér el aktivitást?
  • Van-e Facebook csoportja? Ha igen, akkor milyen célokra használja?
  • Jelen van-e más közösségi média platformon?
  • Van-e webáruháza és ha igen, akkor milyen termékeket értékesít?
  • Mekkora haszonkulccsal dolgozik?

Stratégiai Látásmód

Ha kiválasztottad az árusítandó terméket vagy szolgáltatást, elkészült a honlap és kijelölted az alkalmazni kívánt értékesítési csatornákat is, akkor képesnek kell lenned ebből egy működő rendszert faragnod. A kulcs a tervezhetőség, egy jó stratégia kerüli az ad-hoc megoldásokat. Előre tudnod kell, hogy mibe mennyit fogsz fektetni és ez várhatóan mekkora profitot hoz majd. Tanácsos jó előre vázolnod, hogy mely feladatokat fogod külsősökre bízni és ez várhatóan mekkora költségekkel jár majd. Meg kell tervezned hogyan fogsz majd növekedni, tehát hogyan skálázod majd a céged. A stratégiai látásmód a legnehezebben elsajátítható vezetői képességek egyike.

A célcsoport meghatározása

Termékednek és/vagy szolgáltatásodnak a siker érdekében elengedhetetlenül találkoznia kell a célközönségeddel. Ennek érdekében mielőbb érdemes pontosan behatárolnod a célcsoportod. A Magyarországon működő kisebb cégek nagyon gyakran kisebb piacokra, úgynevezett réspiacokra specializálódnak. A rossz hír az, hogy réspiacok esetében az értékesítési folyamat kezdete előtt, gyakran kifejezetten nehéz pontosan behatárolni a célcsoportot. Ha a céged például egy különleges nyakláncot forgalmaz, akkor nagyon nehezen fogod tudni előre megmondani, hogy azt kik is fogják majd megvásárolni. Lehet, hogy az eredeti terveid szerint a gazdagabb 40-es nőket célzod meg, majd csodálkozva tapasztalod, hogy inkább az egyetemisták vásárolják a nyakláncot.

Az, hogy valójában kikből is áll a célcsoportod, mindig a gyakorlatban derül ki. Az értékesítésért felelős menedzser egyik legfontosabb feladata minél gyorsabban és pontosabban meghatározni, hogy kik is vásárolják valójában az adott terméket, szolgáltatást. Ebből a szempontból az értékesítési folyamat megkezdése utáni néhány hónap döntő fontosságú. Az eladási adatok elemzése után, az előzetesen meghatározott célcsoportot pontosítani kell. Ha a tervezésnél nagyon mellé lőttél, akkor pedig újra kell kalibrálni a teljes eladási folyamatot.

Profitábilis ügyfélszerzés és az ügyfelek megtartása

Új ügyfeleket az általad használt értékesítési csatornákon keresztül tudsz gyűjteni. Sajnos a hirdetéseket, promóciós lehetőségeket általában nem ingyen adják. A hirdetések által keletkező bevételeidnek nagyobbnak kell lenniük, mint a hirdetési kiadásaidnak. Tehát képesnek kell lenned produktív módon használni az értékesítési csatornákat, képesnek kell lenned profitosan hirdetni. Ennek módja iparáganként / szolgáltató szektoronként eltér.

Az ügyfelek megszerzése nem elegendő. Meg is kell tudnod tartani őket. Különösen fontos ez akkor, ha a céged havidíjas szolgáltatást értékesít vagy olyan terméket, ami viszonylag gyorsan elfogy és emiatt a fogyasztóknak gyakran újra kell rendelniük (pl. kávé, tea, stb.). Mind online mind pedig offline próbálj kiváló ügyfélkapcsolatokra törekedni. Az elégedett vásárlók nagyobb eséllyel térnek vissza céged termékeihez, szolgáltatásaihoz. A hatékony ügyfélkezelés nem maradhat ki a vezetői képességek tárházából.

Szövegíró képesség

Ez egy rendkívül fontos képesség, nagyon sok helyen lesz rá szükséged: A honlapod megírásánál, az írásos ajánlataid megszerkesztésénél, a webshopodban a termékleírásoknál. Ha alkalmazol telemarketinget, ütős scriptet kell írnod, a hirdetéseid szövegeinek pedig figyelemfelkeltőnek kell lenniük. Egy cég napi szinten kommunikál írásban a külvilággal, köztük a partnerekkel és a vásárlókkal. A minőségi szövegalkotás az üzleti élet immáron nélkülözhetetlen eleme. Ezt a feladatot természetesen delegálhatod is. Egy jó szövegíró sok profitot termelhet neked, ennek megfelelően a munkadíja általában nem olcsó.

Kiváló kommunikációs és tárgyalási készség

Jónéhány szakmában nem elég, ha a vezető írásban brillírozik, hanem minőségi tárgyalási készségre, meggyőző érvelési technikákra is szükség van az érvényesüléshez. Például egy informatikus vállalkozó akár szavak nélkül is elboldogul, egy ügyvéd viszont aligha. A kommunikációs készség főleg gyerekkorban és fiatal korban fejleszthető. Felnőttként ez már nehezebb. Az egyik legjobb módszer erre a rendszeres olvasás. A másik, ha minél gyakrabban beszélgetsz nálad jobb kommunikációs készséggel bíró emberekkel. Persze jó pénzért léteznek csodatréningek is magukról sokfélét állító öltönyös trénerekkel, de ezek hozadéka kétséges.

Közösségi média hatékony kezelése

A Facebook oldalak, csoportok és hirdetések kezelése tipikusan olyan feladatok, melyeket a cégek előszeretettel delegálnak, ha megengedhetik maguknak. Ugyanez elmondható a céges Instagram és Tik Tok oldalak, hirdetések menedzseléséről is. Egy közösségi média specialista megbízási díja egy prosperáló vállalkozás számára megfizethető költség. Mielőtt megbíznál egy szakembert ezzel a munkával, mindenképp kérj referenciákat. Egyáltalán nem biztos, hogy egy jól futó marketinges stílusa összhangban áll a céged filozófiájával és a te egyéni elképzeléseiddel.

Ezeket a feladatokat természetesen egy belsős is elvégezheti, akár te magad is. Ez a jó hír. A rossz hír, hogy egy közösségi média portfólió professzionális menedzseléséhez érdemes otthonosan mozognod a marketing, az értékesítési szövegírás és a grafika területén is. Egy kisebb vállalkozás mindezt természetesen kompromisszumokkal is megoldhatja.

Automatizálás – A vezetői képességek királya

Az üzleti életben akkor beszélünk automatizálásról, amikor a vállalkozó külsős cégekkel vagy algoritmusokkal végeztet el bármilyen céges teendőt. Amit csak lehet, automatizálj. Ha teheted, alkalmazz könyvelőt, szervezd ki a marketinget, használj fulfillmentet, számlázó programot. Az automatizációban a honlapod is segíthet neked. Készítsd el a Gyakran Ismételt Kérdések listáját és természetesen válaszold is meg ezeket a kérdéseket. Az ügyfeleid így anélkül kapnak releváns információkat a cégedről, hogy az idődet rabolták volna. Teljesen felesleges sárga csekkekkel a kezedben ácsorogni a postán vagy a bankfiókban. Amit csak lehetséges, fizess online vagy állandó megbízások segítségével. Minél inkább automatizálod a céged munkafolyamatait, annál több időd és energiád marad az üzleted építésére, skálázására. A vezetői képességek fejlesztése során tanácsos nagy hangsúlyt fektetni az automatizálással kapcsolatos tudásra.

Angol nyelv ismerete

Szinte nincs olyan szakma, ahol ne jelentene elképesztő előnyt az angol nyelv legalább középfokú ismerete. A legjobb szakanyagok, oktatási anyagok szinte kivétel nélkül angol nyelven érhetőek el a legnagyobb választékban és a legjobb minőségben. Angol nyelven a világ bármely táján lehet partnereket és ügyfeleket szerezni. Ha hiányosságaid vannak ezen a téren, azt érdemes pótolnod. Számtalan online nyelviskola, angol-magyar szoftver és rengeteg videó áll a rendelkezésedre, hogy jutányos áron, vagy akár ingyenesen is fejleszteni tudd az angolod.

Nagy munkabírás

A legfontosabb vezetői képességek egyike. Egy jó döntéshozó rendszerint kitartó alkat. Általában közvetlenül a cég alapítása utáni időszakban fordul elő, hogy naponta több, mint 10 órát is dolgoznia kell a vállalkozónak. Amíg nincsen keret alkalmazottak felvételére vagy a feladatok delegálására, addig bizony magának kell megoldania a problémákat és elvégeznie a munkát. Befutott vállalkozóként is lehetnek olyan időszakok amikor intenzívebb aktivitásra van szükség. Például egy webshop esetében a karácsony előtti roham egy megterhelő időszak. Egy utazási irodánál pedig általában a nyári főszezon alatt akad sok plusz tennivaló.

Kockázatvállalás

A jó vezető gondolkodásmódja értelemszerűen eltér az alkalmazotti mentalitástól. Munkájában kevesebb a fix pont és több a bizonytalan elem. De ez így van rendjén, hiszen kockázat nélkül nincs nyereség. A döntéshozónak minden körülmények között tartózkodnia kell a fejetlen döntésektől. Helyette a kiszámított kockázat finom terhe alatt végrehajtott profitábilis lépésekkel ajánlott operálnia.

Kudarctűrő képesség

Amennyire lehetséges, a kudarc mindig legyen ingyen, a siker pedig mindig legyen kifizetve. Normál gazdasági körülmények között egy cég legbizonytalanabb kimenetelű költségei általában az ügyfélszerzéssel kapcsolatosak. Egy kezdő vállalkozó érje be olcsóbb értékesítési csatornákkal (Pl. telemarketing végtelenített telefonnal). Sok visszautasítást fog kapni, de legalább ingyen. Ha később drágább értékesítési csatornát alkalmaz (Pl. Facebook hirdetések) akkor először mindenképp tesztelje az új módszert egy kisebb összeggel. Ha a mini kampány nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, akkor kisebb lesz a kudarc. Persze azt is képesnek kell eltűrnie.

A kudarc eltűrésénél sokkal jobb módszer annak megelőzése. Ennek egy kiváló módja, ha a cégvezető lefaragja a felesleges költségeket, mint például: indokolatlan autóhasználat, szükségtelenül nagy méretű iroda, költséges céges vacsorák, stb. Ezek az intézkedések garantáltan pozitív hatással lesznek a vállalkozás mérlegére és máris kevesebb a kudarcélmény.

Egészséges önbizalom

Az önbizalom elsősorban azoknak a vállalkozóknak fontos, akik frontemberként is funkcionálnak, tehát sok élő tárgyaláson vesznek részt, rendszeres személyes kapcsolatban állnak az ügyfelekkel, üzletfelekkel. Egy bizonytalan cégvezető nehezebben tud üzleteket kötni, hiszen a beszédstílusa és a testbeszéde nem győzi meg a tárgyalópartnereket. Nem képes hitelességet sugározni. A döntéshozó bizonytalansága nem csak külső probléma, cégen belül is gondot okozhat. Egy gyenge főnök kéréseit, utasításait a beosztottak gyakran kevésbé pontosan hajtják végre, ami végső soron gazdasági károkat is okozhat. Mindezekből kifolyólag a vállalkozói karrier leginkább azoknak való, akik egészséges önbizalommal rendelkeznek és ezt képesek is kisugározni a külvilág felé.

Folyamatos tanulás

Minden szakma folyamatosan fejlődik, változik. Nincs kivétel. A vezető akkor jár el helyesen, ha lépést tart mindezekkel a változásokkal. A versenyben maradáshoz időről időre új ismereteket kell elsajátítania. Ezek általában a szakmájához kötődnek, de lehetnek a hivatáshoz nem kapcsolódó tudások is. Utóbbira példa az angol nyelv ismerete. Az elmúlt évtizedekben az angol gyakorlatilag világnyelvvé vált. Használata bármilyen döntéshozó esetében ma már szinte alapkövetelmény. 50 éve ez egyáltalán nem volt így. Aki alkalmazkodott az új körülményekhez és fejlesztette az angol tudását, az előnybe került.

Ha a piac fejlődik, neked is fejlődnöd kell. A pozíciókat nem elég megszerezni, meg is kell tudnod tartani őket, ehhez pedig releváns tudásra lesz szükséged. A vezetői képességek közül a folyamatos tanulásra való hajlandóság az egyik legalábecsültebb.